четвъртък, 30 октомври 2008 г.

Какво е това дизайн
1. Дизайнът е художествено проектиране на предмети и среда
Но и това определение е неопределено. С какво тогава дизайнерът се различава от художника? Художникът, така или иначе, също конструира художествено. Тук е необходимо по някакъв начин да отделим агънцата от козлетата, и художниците от дизайнерите.
Полезно ще бъде отначало да отговоря на въпроса дали дизайнът е изкуство.
Ще се наложи да се обърнем към историята. Ако винаги е имало художници, то дизайна, като изобретение съществува едва от столетие. Той се е появил при възникването на масовото производство. Освен това, смело можем да кажем, че дизайнът без масовото производство (т.е. без тиражиране) е просто невъзможен. Характерна черта на дизайна винаги е била или ориентацията в резултат на следващо тиражиране или (в случая на ландшафтния дизайн и дизайна на интериора) в резултат на съчетаването на готови тиражируеми комплекти. Най-добре е да представя тази закономерност в таблица.








Какво виждаме? Изкуството предполага преднамерено избягване на тиражирането (няма два музиканта, способни да изсвирят една и съща песен по един и същи начин), докато дизайнът зависи конкретно от тиража. Потребителят купува произведение на изкуството като уникален артефакт, докато дизайна се купува за съвсем конкретна практическа полза. За описване качествата на произведенията на изкуството са пригодни само два параметъра, а именно харесва ли се — не се ли харесва, харчи ли се — не се ли харчи (безусловно тези два параметъра са несъвършени, но те, както и да е, работят). Качествата на произведенията на дизайна могат да бъдат оценени по значително повече параметри, например, рекламата може да продава, а може и да не продава. Реклама, която се харесва, но не продава, забележете, е по-лоша от реклама, която не се харесва, но продава.
По този начин е лесно да се убедим, че дизайнът не е изкуство. В действителност това е прекалено сурово заключение. Изхождайки от определението, че изкуството е процес, който не може да бъде алгоритмизиран, е логично да признаем, че процесът на създаването на дизайна също не може да бъде алгоритмизиран. Това значи, че дизайнът има нещо от изкуството. По-рано такова изкуство са наричали комерсиално, сега — приложно. Понеже в определението думата “художествено” задължително ни насочва към изкуството, тази дума спокойно можем да я изключим. И така получаваме:
2. Дизайнът е приложно изкуство за проектиране на предмети и среда
Тази формулировка е вече по-добра, но също като предната е несъвършена — в нея няма нищо за целите на дизайна. А целите са важни в случая. Следователно:
3. Дизайнът е приложно изкуство за проектиране на същностите с цел показване на тези същности и подобряване на техните качества

Няма коментари: